آزادوار شهری به قدمت تاریخ
 
تعطيلي حمام هاي عمومي جغتاي و حکايت پيرمردي که 25 روز حمام نرفته است
خراسان رضوي - مورخ سه‌شنبه 1390/03/10 شماره انتشار 17849
نويسنده: خبرنگار خراسان
 
 

«۲۵روز است که حمام نرفته ام، ولي هنوز پاک و طاهر هستم و نمازم فوت نشده است.»اين را حبيب مي گويد. پيرمردي ۷۶ساله که از روستايي ۳کيلومتر آن طرف تر که حمامش تعطيل شده، با پاي پياده آمده است تا دوباره تني به آب بزند. به قول خودش مسلمان بايد هميشه پاک و طاهر باشد. پيرمرد روستايي اين را راست مي گفت ولي پاک و طاهر ماندن استحمام مي خواهد و استحمام در سال هاي اخير و به خصوص يک سال اخير براي روستايياني که در خانه حمام شخصي ندارند، مشکل شده است.مستعمل و فرسوده بودن حمام هاي عمومي به ويژه حمام هاي عمومي روستاها در حالي که براي هر چند روستا يک حمام عمومي وجود دارد، معضلي نه چندان تازه است که رفع آن توجه مسئولان را مي طلبد.همچنين با گران شدن سوخت و هزينه آب و برق، در اين بخش مشکلاتي به وجود آمد. در اين راستا رسانه ها بايد در پي آسيب شناسي آن برآيند و مشکلات ايجاد شده و بعضا نامحسوس را منعکس کنند تا مسئولان هم براي آن چاره اي بينديشند.سراغ مردم، مالکان حمام هاي عمومي، دهياران و اعضاي شوراي اسلامي روستا مي روم تا گفتني هاي آن ها را ثبت کنم.

شهرستان جغتاي داراي ۲بخش و ۵۲روستاي آباد است. از اين تعداد ۱۶روستا داراي حمام عمومي فعال و نيمه فعال و ۳۳روستا داراي حمام عمومي غيرفعال و ۳روستا هم فاقد حمام عمومي است. با احتساب حمام هاي نيمه فعال براي هر ۳روستا، يک حمام عمومي وجود دارد. از تعداد ۱۶حمام عمومي فعال يکي داراي متولي خصوصي و بقيه در دست دهياران يا شوراي اسلامي روستاست.تمامي اين حمام هاي عمومي از سوخت نفت کوره يا همان مازوت استفاده مي کنند.البته تنها حمام عمومي شهر جغتاي را بايد به آمار مذکور اضافه کنم که در حال حاضر به علت مشکل سوخت گاز تعطيل است

مردم چه مي گويند؟

از همان پيرمردي که گفته بود ۲۵روز است که حمام نرفته ام، مي پرسم چرا ۲۵روز؟ سربلند مي کند و مي گويد: چه کنم؟ حمام روستاي ما خراب و تعطيل است. براي حمام کردن بايد ۳کيلومتر راه را با پاي پياده يا سواره طي کنم و به اين روستا بيايم. براي من پيرمرد سخت است که بخواهم هر هفته اين مسير را طي کنم. تازه از وقتي که حمام ها را گران کرده اند، مشکل دو برابر شده است.براي من هزينه هر حمام که ۲۵۰۰تومان است، زياد است. براي استحمام تمام اعضاي خانواده ام که ۵نفريم هر دفعه بايد ۱۲هزارو۵۰۰تومان بدهم. اين زياد است. اگر بخواهيم هفته اي يک بار حمام کنيم بايد ماهي ۵۰هزار تومان فقط بابت حمام بدهيم.

 

حمام فقط هفته اي ۲روز باز است

به روستاي ديگري مي روم. حمامي نسبتا قديمي و کهنه و فرسوده دارد. اين را از درو ديوار فرسوده و کهنه بناي حمام متوجه مي شوم. حمام شلوغ است. افرادي منتظرند تا حمام خلوت شود. در جمعشان مي نشينم، مي پرسم چرا اين قدر شلوغ است؟ جوان ترشان مي گويد: اين حمام در هفته ۲روز فعال و بقيه روزهاي تعطيل است. از روستاهاي اطراف هم که حمام ندارند به اينجا مي آيند. در روستاي ما بيشتر مردم حمام شخصي دارند حدود ۳۰تا۴۰ خانوار هستند که حمام شخصي ندارند. علاوه بر اين مسن ترها حمام عمومي را بر حمام شخصي ترجيح مي دهند.چرا فقط هفته اي ۲روز اين حمام فعال است؟ حمامداري که گويا لبخند بر لبانش خشکيده و در اين جمع به ديوار حمام تکيه داده است، جلو مي آيد و مي گويد: از وقتي که سوخت گران شده است صرف نمي کند هر روز حمام را باز کنيم. سوخت ۱۲برابر گران تر شده است؛ آب و برق هم همين طور. ولي بهاي ورودي حمام فقط ۴برابر افزايش پيدا کرده است. خرجش از دخلش بيشتر است.همين هفته اي ۲روز هم مقرون به صرفه نيست.

 

متوليان چه مي گويند؟

ابراهيم حسين آبادي عضو شوراي اسلامي ايستگاه آزادوار از تعطيلي حمام اين ايستگاه خبر داد و گفت: متولي حمام عمومي ايستگاه آزادوار، راه آهن است و راه آهن هم به دليل فرسودگي حمام، بهداشتي نبودن و گراني سوخت و آب حاضر نيست اين حمام را راه بيندازد. متولي راه آهن مي گويد: بودجه نداريم و فعال کردن اين حمام مقرون به صرفه نيست.با خود مي گويم متولي اين حمام عمومي که يک نهاد دولتي است، از پس فعال کردن يک حمام برنمي آيد، پس وضعيت بقيه حمام هاي عمومي چيست که در دست مردم، دهياران يا شوراي اسلامي روستاست و براي تامين هزينه هاي آن هيچ بودجه اي به غير از همياري مردم وجود ندارد.دهيار روستاي منيدر نيز از خرابي ساختمان حمام قديمي اين روستا و احداث حمام جديد خبر داد و گفت: حمام قديمي به علت فرسوده بودن خراب شد و در حال حاضر ۷۰درصد از ساخت بناي حمام جديد انجام شده است. با توجه به گران شدن سوخت، مشکل تامين آب که معمولا از چشمه است و بقيه هزينه براي اتمام کار، دست از کار کشيده ايم و معلوم نيست ساخت اين حمام ادامه يابد يا خير.علي زرين مهر افزود: روستاي منيدر ۲۵۰خانوار دارد که حدود ۸۰درصد بافت هاي مسکوني قديمي و خشتي و بعضا فاقد حمام شخصي مي باشد. آن هايي که حمام شخصي ندارند در فصل بهار و تابستان آب گرم مي کنند و در گوشه حياط پرده مي زنند و استحمام مي کنند و در فصول پاييز و زمستان هم حداقل بايد ۳۰کيلومتر راه را طي کنند تا بتوانند به حمام مرکز شهر يا روستاي ديگري بروند که اين کار هم با توجه به کوهستاني بودن منطقه و نداشتن راه مناسب دشوار است.

براي اين که گزارشم کامل شود، تلفن را برمي دارم و با شوراي اسلامي و دهياران روستا تماس مي گيرم.حسين حسين آبادي رئيس شوراي اسلامي بخش هلالي شهرستان جغتاي در اين تماس تلفني گفت: از تعداد ۲۷روستاي بخش هلالي تا يک ماه قبل فقط ۱۲روستا داراي حمام عمومي فعال و نيمه فعال بود ولي اکنون در اين منطقه وسيع تنها ۵يا۶ حمام عمومي فعال است. تعدادي از حمام ها تا يک ماه قبل سوخت ارزان ذخيره داشتند ولي اکنون که سوختشان تمام شده است به دليل گراني سوخت ديگر حاضر نيستند حمامشان را فعال کنند.

تا شعاع ۱۰کيلومتري هيچ حمامي وجود ندارد

حميد اسماعيلي دهيار روستاي خليل آباد نيز مي گويد: حمام اين روستا مدت هاست که تعطيل است. تا يک ماه قبل در اين منطقه وسيع فقط حمام روستاي آزادوار فعال بود و از ۸روستاي اطراف براي استحمام به اين روستا مي آمدند و مجبور بودند بين ۳تا۶کيلومتر راه را طي کنند، از وقتي که حمام روستاي آزادوار هم تعطيل شده است، ديگر تا شعاع ۱۰کيلومتري روستاهاي پايين جوين حمام عمومي وجود ندارد.اين دهيار افزود: از آن جا که بافت خانه هاي روستاي خليل آباد سنتي و گلي است، ۵۰درصد مردم اين روستا حمام شخصي ندارند و در حال حاضر براي استحمام به حمام هاي شخصي فاميل و اقوام مراجعه مي کنند که البته اين امر براي مردم مزاحمت ايجاد مي کند و نمي تواند دائمي باشد، بايد فکري کرد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=2&year=1390&month=3&day=10&id=732179


نویسنده: داود ׀ تاریخ: شنبه 21 خرداد 1390برچسب:حمام,تعطیلی,آزادوار,جغتای,خلیل آباد,جوین, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است